Viure la misericòrdia

Visitar els presos

Va ser en 1218 a Barcelona, de la mà de Sant Pere Nolasc, quan es va fundar l'Ordre Mercedària. El més característic de la devoció mercedària, és el caràcter de compromís, de caritat alliberadora, que suposa i imprimeix en els seus devots.

Maria de la Mercè, és el model d'una Església que vol ser alliberadora; és la imatge  de la llibertat i de l'alliberament d'una humanitat captiva dels altres, i fins i tot de si mateixa.

Quan parlem de presos, ens referim a persones privades de llibertat. Si busquem sinònims al diccionari d'aquesta paraula, ens trobem tals com, presoner, reclús, captiu, condemnat, penat... Una sèrie de paraules que t'encongeixen l'ànima.

Dins de la societat on tots en formem part, aquestes persones són etiquetades i estigmatitzades. En molts casos, víctimes del mateix sistema o de la ignorància dels que hi convivim. És per això que quan arriben aquestes persones a la Llar Betània, un projecte educatiu destinat a la reinserció de dones que surten del centre penitenciari, tenim una missió clara, tal com ens empara el carisma de l'Ordre Mercedària. Donar a aquestes persones despullades de dignitat a causa de la despersonalització del sistema, la cobertura de les necessitats bàsiques, l'espai, el temps i la dotació d'eines i programes de la xarxa de Càritas i la comunitat, necessàries per acompanyar-les en el seu procés de recuperació i reinserció.

L'estratègia és clara: confiança, estima, apropament. Una mirada alliberada de prejudicis que no jutja. La seguretat que no tornaran a estar soles. Que si tornen a dubtar, estarem allà, per acompanyar-les per descobrir una altra manera de fer. I si cauen, serem allà per recolzar-les i ajudar-les a què tornin a posar-se en peus. Ser un mirall que reflecteix la capacitat d'estimar, de sentir l'amor, de recuperar habilitats i competències personals per desenvolupar en la societat. Un reflex del millor de cada una d'elles.

Maria de la Mercè manifesta i expressa aquesta funció alliberadora que ens fa de guia en la nostra tasca diària i que possibilita l’engranatge per deixar enrere tot allò pesat de culpa i malestar que no deixa caminar cap endavant i créixer. Treballem conjuntament per la reinserció a la sortida de presó. La recuperació d'una identitat.

La paraula mercè era sinònim, a l’edat mitjana, de misericòrdia, la misericòrdia especial de redimir al captiu, gest gratuït ple de compassió cap als privats de llibertat en les masmorres sarraïnes.

Des del primer moment que vaig posar un peu a la Llar Betània, vaig iniciar un camí que m'acostava més a la humanitat.

Lourdes Ginestà
Responsable de la Llar Betània de Càritas Diocesana de Barcelona